Samlingsplats för allt som rör båten Monark 806 eller International 806
Tecknad bild av en International 806

Om båten

806 konstruerades 1974 av Pelle Petterson och byggdes till en början av Monark i Varberg. Båten har mycket vackra linjer och känns modern än idag, mycket tack vare det slanka skrovet och den lågaruffen. Nackdelen med detta är naturligtvis att innerutrymmena blir lidande. Kanske var det just de begränsade utrymmet som gjorde att båten inte såldes i någon större utsträckning, redan efter tre år lades tillverkningen ner. Men tack vare O L Boats i Danmark fick 806 ett fortsatt liv när de köpte rättigheterna och återupptog byggandet av båten. I och med detta byttes namnet från Monark 806 till International 806. Ungefär 420 båtar är hittills byggda.

Båten seglar mycket fint, speciellt när vinden friskar i och sjön börjar gå. LYS-talet på 1.09 är något lägre än Expressens 1.11 men stabiliteten är bättre och kräver inte lika mycket vikt i lovart för att segla bra. Masten har svepta spridare och saknar backstag vilket förenklar seglingen. Konstruktionen stark och båten välbyggd med balksystem runt kölen och väl tilltaget laminat i skrovet. Även finishen är fin med hög kvalitet på plasten. Speciellt för 806 är de skålade sofforna i salongen, ryggstöden följer båtens form vilket dels gör att man får god sitthöjd under däcket och dels ger en skön sittställning. Nackdelen kan vara att de inte är så sköna att sova i under längre tider, men de fungerar fint som sjökojer under färd.

806 var tidigare entypsklass i Sverige, numera är den inte det. Här seglar vi efter SRS. I Danmark däremot kan man segla entyp.

Båtfakta 806
KonstruktörPelle Petterson
Längd över allt8,06 m (26,5 fot)
Längd vattenlinje7,00 m
Bredd2,33 m
Djup1,40 m
Deplacement1 800 kg
KöltypFenköl
Kölvikt720 kg (40%)
Rigghöjd11,2 m
RiggtypPartialrigg 7/8 del
Storsegel15,5 kvm
Fock12,5 kvm
Genua18,7 kvm
Spinnaker45 kvm
SRS−tal1.088 (1.056 utan spinnaker och gennaker)
LYS1,09
Kojeplatser4
RuffhöjdSitthöjd
MotorUtombordare ca. 5hk (kort rigg fungerar med orginal motorfäste)
ÖvrigtInnanpåliggande roder, negativ akter

Konstruktion

Skrov i handupplagt enkellaminat. Däck i sandwichlaminat med balsaträ som distansmaterial. Stålbalkar kring kölen. Basinrede i enkel-/sandwichlaminat.

Skiss över kölkonstruktionen med dess balkar Skiss över kölkonstruktionen med dess balkar